Hyvän tekemisen lumipalloefektit ja joulun ihme

Hyvän tekemisen lumipalloefektit ja joulun ihme

Jouluun liittyy ihme. Paitsi neitseellinen syntyminen, myös arkisempi ihme, joka työntyy lähes jokaisen elämään joulunpyhinä muodossa tai toisessa. Pysähtyminen. Halu hymyillä ja toivottaa hyvää ihan jokaiselle. Halu antaa ja jakaa jotain merkityksellistä. Ja kukapa haluaisi antaa toiselle mitään turhaa?

Itse uskon, että jokaisella tavaralla ja lahjalla on ympärillään muutakin kuin käärepaperi. Siihen on ladattu erilaisia energioita riippuen miten ja missä se on tehty, minkälaisin ajatuksin se on valittu ja mitä merkityksiä liitämme sen kautta lahjanantajaan.

Pikkuväki antaa suosikkilahjalleen merkitykset usein esimerkiksi sen mukaan, mitä suuri tv-sarjoja kaupallistava koneisto tarjoilee lelulehdissä ja huikeissa mainoksissa. Ja samaan tapaan merkityksiä itselleen ostaa varttuneempikin väki. Parhaimmillaan noilla muiden luomilla merkityksillä voi ruokkia omaa mielikuvitustaan onnellisempaan olotilaan. Pahimmillaan ne ruokkivat pelkästään tuhlaamisen ja turhuuksien roviota. Ostohetkellä mietit harvoin, minkälaisilla arvoilla toimivaa materiaalitoimittajaa tulit juuri tukeneeksi. Tai missä ovat ne kädet, jotka pakkasivat tuotteen. Tekivätkö nuo pienet näppärät sormet työtä 30 centin tuntipalkalla, jotta myymisestä vastaava verkosto pysyisi yhä yltyvissä tuottotavoitteissaan? Tuskin edes tiedät, ketä ruokit ostopäätökselläsi kakulla ja kenelle jäivät murut siitä.

Uutta Hyväntekijä-verkkokauppaa perustaessa tuotteiden ja materiaalien alkuperään liittyvä verkosto on alkanut näyttää aika erikoiselta maailmalta. Yltiöoptimistinakin on ollut sulattelemista erityisesti siinä, miten ahneudelle on annettu uusia nimiä. Miten vähän on vieläkin merkitystä ympäristöhaitoilla? Miten vähän lopulta olemme valmiita tinkimään henkilökohtaisista hyödyistämme? Ja kuinka loistavia olemmekaan hiljentämään sisällä kuiskivia ääniä, että toisinkin olisi mahdollista toimia.

Ja toisaalta, kuinka suuren ilon onkaan tuottanut se hyvää tekemisen lumipalloefekti. Juuri nyt ihmiset suorastaan kihisevät päästäkseen tekemään merkityksellisiä asioita. Asioita, jotka synnyttävät uusia, hyviä asioita. Erityisen hyvin tuo efekti on näkynyt uudessa REILU Hyväntekijä® -tuotesarjan suunnittelussa. Ensin on löytynyt taitavia käsityöläisiä ja designereitä, joilla on tahtoa tehdä jotain merkityksellistä ja kaunista. Ensi alkuun jopa ihan ilmaiseksi. Sitten on löytynyt työpajoja ja niiden energisiä ohjaajia, joilla on intoa saada vaikeasti työllistyville mielekästä tekemistä, oikeita töitä. Näin syntyy tuotteita, joilla on hintalappu, jossa kerromme tarkasti prosentteina, paljonko tuotteen hinnasta palautuu kullekin myynnin jälkeen. Kun vielä teollisuudessa ja yrityksissä on ihmisiä, jotka haluavat aidosti auttaa ja antaa jäämä- ja hukkapaloja kierrätysmateriaaleiksi tuotteille, alkaa lumipallossa pyöriä jo rutosti hyvää tekevää energiaa. Sloganimme ”Koska hyvä synnyttää hyvää” ei ole enää mainoslause, vaan tuntu noina hetkinä todelta. Ja uskon, että tuo hyvää tekevä energia tuotteissa, välittyy kyllä myös lahjansaajalle – tietoisesti tai tiedostamatta.

Suurella nöyryydellä ja kunnianhimolla pyrimme tekemään oman osamme Suomalaisessa Hyväntekijä Osuuskunnassa eli kertomaan tositarinoita tuotteista, joiden alkuperä on tiedossa.  Niiden suhteen ostajan ei tarvitse arvailla, ketä on ruokkimassa. Silloin voi hyvillä mielin antaa joulun ihmeenkin tapahtua.

 

Riitta Nyberg, toimitusjohtaja Suomalainen Hyväntekijä Osuuskunta

Hyväntekijä on yhteiskunnallinen yritys, joka ylläpitää eettisiin ja ekologisiin tuotteisiin erikoistunutta verkkokauppaa osoitteessa: www.hyvantekija.fi

Itse uskon, että jokaisella tavaralla ja lahjalla on ympärillään muutakin kuin käärepaperi.