Jouluksi laatua ja ekologisuutta eikä mitään turhaa

Jouluksi laatua ja ekologisuutta eikä mitään turhaa

Erittäin hyviä ja vähän-vähemmän-hyviä uutisia! Haluatko kuulla?

Suomalaiset arvostavat erittäin korkealle tuotteen laatua ja pitkäikäisyyttä ostaessaan joululahjoja. Tämä selviää Suomalaisen Työn Liiton uunituoreesta joulututkimuksesta. Designin näkökulmasta tämä on hieno juttu: designin lukuisista määreistä korkea laatu ja tuotteen kestävyys äidiltä tyttärelle ovat erittäin olennaisia. 

Vähän-vähemmän-hyvä uutinen on se, että suomalaista designia ostetaan joulurahoilla varsin vähän: joulun keskimääräinen budjetti lahjoihin on reilut 250 €, joista suomalaisen designin osuus on parisen kymppiä. Voisi siis olla enemmänkin, mutta tämä luku toimikoon hyvänä virstanpylväänä kohti designin voittokulkua tulevina vuosina.

Joulututkimuksen fokus on tänä vuonna vastuullinen kuluttaminen. Ekologisuus ja tuotteen valmistukseen liittyvä eettisyys ovat suomalaisten mielissä lahjahyllyjen keskelläkin, kertoo tutkimus. Designyritysten kannattaa hyödyntää tätä tietoa omassa viestinnässään, jos eivät jo niin tee. Useimmilla toimijoilla on lähtökohtaisesti ekologisuus- ja vastuullisuusperiaatteet osana strategiaa ja käytäntöä, hyvinä esimerkkeinä Nanso , Kuitukuu VM-Carpet  ja Lennol . Kun yritys viestii jo olemassa olevista toimintavoistaan, lisää se myynnin lisäksi luottamusta ja läpinäkyvyyttä, ja todennäköisesti opettaa asiakkaat vaatimaan kaikilta ostamiltaan tuotteilta vastuullista taustaa.

Vastuullinen kuluttaminen on suomalaisten mielestä myös sitä, ettei osteta mitään turhaa. Tässäkin kohtaa designyritykset ovat hyvässä asemassa. Designtuotteet eivät ole kertakäyttötavaraa; vai tuleeko sinulle mieleen designtuotetta, joka olisi naksahtanut poikki ensimmäisellä käyttökerralla? Itselläni on kulkenut kodista ja vuodesta toiseen Harri Koskisen suunnittelema Block-valaisin, ja tänä vuonna aion lisätä parvekkeelle valoa LeinoDesignin käsin tehdyillä lyhdyillä, josta odotan saavani seuralaisen pimeiden iltojen iloksi pitkälle tulevaisuuteen. Laatua, vaan ei turhaa sellaista. Esteettisyys tulee kaupan päälle.

Hyvästä syystä puhutaan siitä, että suomalaisen työn vahvuus ja arvo ovat niin kutsutussa immateriaalissa työssä. Suomalainen korkea osaaminen kiteytyy hyvässä designissa. Saisiko siis tänä jouluna olla laatua, ekologisuutta eikä mitään turhaa?

Rentouttavaa joulunalusaikaa!

 

Kirjoittaja Anne Luoto on Design from Finland -merkin projektipäällikkö Suomalaisen Työn Liitossa

Suomalainen korkea osaaminen kiteytyy hyvässä designissa. Saisiko siis tänä jouluna olla laatua, ekologisuutta eikä mitään turhaa?