Joulukampanjan tiedotustilaisuus: Suomalainen lahja on vastuullinen ostos

Joulukampanjan tiedotustilaisuus: Suomalainen lahja on vastuullinen ostos

Suomalaisen Työn Liiton perinteinen joulukampanja Suomalainen joulu aloitettiin 5.11.2013 tiedotustilaisuudella Iskun unistudiolla Helsingissä. Tiedotustilaisuudessa julkistettiin vuosittain tehtävän joulututkimuksen tulokset, haastateltiin kampanjan yhteistyökumppaneita, esiteltiin suomalainenjoulu.fi -sivuston uudistunut ilme sekä nähtiin mielenkiintoinen maistiainen joulukampanjaan liittyvästä videoprojektista.

Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala ja tutkimuspäällikkö Jokke Eljala esittelivät joulututkimuksesta saatuja tuloksia. Tutkimuksen mukaan suomalaiset antavat mielellään joululahjoja ja kotimaiset lahjat ovat tänäkin jouluna suosittuja. Tutkimuksen toteutti Kopla Helsinki.

- Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta edelleen korkealle valitessaan joululahjoja. Yli 70 prosenttia suomalaisista ostaa mielellään suomalaisia joululahjoja. Suomalainen lahja koetaan tämän päivän luksuksena sekä vastuullisena ostoksena, jonka ymmärretään tukevan suomalaisia työpaikkoja, kertoo Tero Lausala.

Yrityspaneelissa joulusesongista keskustelemassa olivat mukana Isku Oy:n aluejohtaja Tiina Laisi-Puheloinen, Eskimo Finland Oy:n toimitusjohtaja Peter Fredman, Avainapteekkien Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Kim Nummila ja Aarikka Oy:n muotoilujohtaja Pauliina Aarikka. Puheenvuoroissa kuultiin myös RAY:n avustustoiminnasta.

Suomalaisen joulun verkkosivuilla pyörii perinteinen joulukilpailu, jossa etsitään tänä vuonna lahjapaketti-logoa lahjakoneesta. Pääpalkintona kilpailussa arvotaan joulun jälkeen huippusuunnittelija Jenni Ahtiaisen suunnittelema uniikki asuste. Ahtiainen oli tiedotustilaisuudessa kertomassa suomalaisesta designista ja sen merkityksestä maailmalla.

Tiedotustilaisuuden päätteeksi Suomalaisen Työn Liiton myyntipäällikkö Jaana Tuomila esitteli joulukampanjan videoiden toteuttajan Eetu Lipposen. Mukana oli myös esimakua tulevasta Sinituotteelle toteutettavasta videosta. Mallin ylle oli puettu muotiluomus, joka on tehty kokonaisuudessaan Sinituotteen siivoustuotteista.

- Parodia, komedia, vieras konteksti. Elementit viraalivideoiden mausteiksi. Miksi toistaa moneen kertaan nähtyä, siinä alkaa vain tunteet jäähtyä. Äärimmäiset tunteet, viha, rakkaus. Niistä muodostuu muistojemme pakkaus, Eetu Lipponen lausui kuvaten tulevaa videosarjaa runolla.

"Parodia, komedia, vieras konteksti. Elementit viraalivideoiden mausteiksi. Miksi toistaa moneen kertaan nähtyä, siinä alkaa vain tunteet jäähtyä. Äärimmäiset tunteet, viha, rakkaus. Niistä muodostuu muistojemme pakkaus."