Vastuullisuus puhuttaa yrityksiä

Vastuullisuus puhuttaa yrityksiä

Suomalaisen Työn Liiton joulukampanja 2012 avattiin 7. marraskuuta Kulttuuritehdas Korjaamolla Helsingissä yhteistyökumppanien ja median nauttiessa jouluisesta tunnelmasta. Nanso Group Oy:n toimitusjohtaja Leena Syrjälä ja Sinituote Oy:n Ilkka Brotherus havainnollistivat tilaisuudessa yritystensä vastuullisen toiminnan.

Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä joulututkimuksesta selvisi, että puolet suomalaisista on sitä mieltä, että joululahjan suomalainen alkuperä on vähintään melko tärkeä. Eniten suomalainen alkuperä vaikuttaa joululahjahankinnoissa ylimmissä tuloluokissa.

- Sinivalkoiselle joululle on sosiaalinen ja taloudellinen tilaus, tulkitsi Suomalaisen Työn liiton toimitusjohtaja Tero Lausala joulututkimuksen tuloksia.

Vastuullisuutta arjessa ja juhlassa

Nanso Group Oy:n toimitusjohtaja Leenä Syrjälä oli ilahtunut, että tutkimuksessa nousi selvästi esiin kuluttajien vastuullisuus. Vastuullisuus kun näkyy sekä Nanson arjessa että juhlassa. Tutkimuksessa nuoret ajattelevat vastuullisesti, mutta he eivät kanavoi vastuullisuuttaan suomalaisten tuotteiden ja palvelujen hankkimiseen.

Nansolla on seitsemän kohdan vastuullisuusohjelma, joka käsittää taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun.

- Parannamme koko ajan toimintatapojamme vastuullisempaan suuntaan, Syrjälä painotti.

Nanson 650 työntekijästä 550 työskentelee Suomessa. Jokaiselle työntekijälle tarjotaan kaksi työpäivää vuodessa, jolloin he voivat tehdä vapaaehtoistyötä: haravoida, nikkaroida tai auttaa kauppareissulla sellaisia, joille apu on tuiki tarpeen. Suomessa tämä Nanson sosiaalinen vastuu tarkoittaa 1 100 työpäivää vuodessa hyvän tekemiseen.

- Koska tekstiilialalle ei kouluteta nuoria, aloitamme nuorille suunnatun kisälliohjelman keväällä 2013, jolloin nuoret pääsevät tutustumaan nykyaikaisen tekstiiliteollisuuden arkeen ja oppimaan ammattilaisten opastamana, Leena Syrjälä kertoi innostuneena.

Leena Syrjälä painotti suomalaisen tuotteen valinnan eettisyyttä. Se takaa monipuolisten teollisuusyritysten ja työpaikkojen pysymisen Suomessa.

- Nanson tuotteiden väriaineet ovat turvallisia. Suomalaisten tuotteiden kuljetuskustannukset ja ekologinen jälki ovat pienempiä kuin ulkomaisilla tuotteilla. Vaatetusteollisuudessa yleinen käytäntö, ylituotanto, aiheuttaa isoja ylijäämiä. Nanso tuntee vastuunsa myös tuotannossa, tuotteita valmistetaan tilausten mukaan, ei varastoon.

Motivaationa suomalaisten työllistäminen

Suomalaisen Työn Liiton toiminta on tärkeää suomalaisten yritysten kannalta, vahvisti Sinituote Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Brotherus omassa puheenvuorossaan. Sinituote on tehnyt siivoustuotteista vahvan brändin.

- Sinituotteen tehtävä on helpottaa suomalaisten perheiden arkea oivallisilla ratkaisuilla. Sinituote on suomalainen yritys, joka kehittää, valmistaa ja markkinoi Suomessa, vahva motivaatiomme on työllistää suomalaisia. Tässä työssä tärkeä yhteistyökumppanimme on Suomalaisen Työn Liitto, jonka myöntämää Avainlippua käytämme kaikissa tuotteissamme, koska Avainlippu-alkuperämerkki on Suomen tunnetuimpia brändejä.

Suomessa on neljä vuodenaikaa, suomalaiset saunovat ja suomalaisilla on monenlaisia arkikäytäntöjä, joita muualla ei ole. Näihin Sinituote tuo jatkuvasti uusia innovaatioita. Tunnetuin niistä on jo vuosikymmeniä markkinoilla ollut Sinipiika, joka mahdollistaan lattian pesemisen selkä suorana eikä kontallaan.

Sinin oivallinen ja valitettavasti myös kopioitu auton lumiharja on löytänyt autoilijat myös Saksassa, missä se on noussut hittituotteeksi.

Ilkka Brotherus ihmetteli, miksi kunnallisvaalien alla ei tarkemmin keskusteltu siitä, mistä verokertymä tulee.
- Me haluamme työllistää suomalaisia ja näin kerryttää osaltamme verovaroja suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen, Ilkka Brotherus havainnollisti.
 

Teksti: Mirja Ekholm
Kuvat: Dorit Salutskij

Ilkka Brotherus totesi, että Suomessa on neljä vuodenaikaa, suomalaiset saunovat ja suomalaisilla on monenlaisia arkikäytäntöjä, joita muualla ei ole. Näihin Sinituote tuo jatkuvasti uusia innovaatioita.