Joulunajan hyvinvointi

Joulunajan hyvinvointi

Joulu on juhlan aikaa monessa mielessä. Juhlaan kuuluu usein myös hyvä ruoka ja juoma. Monesti herkkupöydissä tulee syötyä liikaa ja liian nopeasti sellaista ruokaa sekä juomaa, mitä normaalissa arjessa ei tule nautittua. Joulupöydässä on hyvä muistaa kohtuus ja myös hyvät ruokailutavat, niin pysyt hyvinvoivana koko pyhän.

Vinkkejä jouluruoasta tulleeseen närästykseen

Hapanta joulua

Juhlapyhät alkavat helposti närästää. Röyhtäily ei tee hyvää vaikutusta ruokapöydässä eikä ahmiminen mahassa.

Siivoa, paista, pakkaa ja puunaa. Loppuvuosi täyttyy kiireestä, suurista toiveista ja liian vähäisistä tunneista. Kiire ja stressi tuntuvat ruokatorvessa asti.

  • - Juhlapyhien aikaan stressi ja kiire voivat käydä mahan päälle. Myös siivous ja kumartelua sisältävä työ voivat lisätä närästystä, gastroenterologi Petri Pesonen sanoo.

Rasva nousee nieluun

Silli, suklaa, kinkku ja karamellit koristavat juhlapöytää. Maha ei meinaa pysyä vauhdissa mukana, sillä mieli halajaa vain lisää herkkuja. Pian röyhtäyttää, rintalastaa polttelee ja nieluun nousee hapanta. Närästys on tuttu vieras juhlien aikaan, sillä suomalainen syö juhlatunnelmissa melko raskasta ja rasvaista ruokaa.

  • - Esimerkiksi suklaassa on sileää lihasta rentouttavia aineita, jotka vähentävät ruokatorven alasulkijan lihaksen jännitystä. Siten refluksi eli ruoan takaisinvirtaus vatsalaukun puolelta ylös ruokatorveen tapahtuu tavallista helpommin.

Raskaat jouluruoat, kuten joulutortut, sulavat hitaasti ja poistuvat siten myös hitaasti mahasta.

  • - Rasva lisää suolahapon eritystä ja voi hidastaa mahan tyhjentymistä suoleen päin, Pesonen selventää.

Herkuista ei tarvitse kokonaan luopua, mutta ateriointiin kannattaa käyttää aikaa ja suupalat on hyvä pureskella huolella.

Rentoutta väärässä paikassa

Juhlatuulella voi joskus tulla ruoan ohella nauttineeksi normaalia enemmän myös alkoholia, mikä voi alkaa närästää.

  • -Alkoholi lisää hapon eritystä ja rentouttaa sulkijalihaksia. Pahimmat alkoholit närästyksen kannalta ovat valko- ja kuohuviini, shampanja, kirkas viina, vodka, whisky ja konjakki, Pesonen luettelee.

Juhlapyhinä on aikaa rentoutua ja levätä, mutta liikuntaa ei pidä jättää kokonaan välistä. Esimerkiksi hidas kävely voi helpottaa närästyksen oireita. Puristavia vaatteita kannattaa myös välttää, jotta mahalla on tilaa rauhoittua.

  • - Kotikonsteilla voi ehkäistä närästystä. Kannattaa syödä vähän kerrallaan, nauttia maltilla alkoholia ja välttää kumartelua syömisen jälkeen. Heti aterian jälkeen ei kannata käydä makuulle, Pesonen ohjeistaa.

Teksti: Katri Saukkonen

Vinkit tarjoaa Orion Pharma!

Herkuista ei tarvitse kokonaan luopua, mutta ateriointiin kannattaa käyttää aikaa ja suupalat on hyvä pureskella huolella.